ticakyra.reismee.nl

Eindelijk is alles weer ‘pura vida’

De tijd is de afgelopen week echt razendsnel voorbij gevlogen. Gelukkig betekent dat meestal dat het een leuke tijd is geweest! Het is al anderhalve week geleden dat ik mijn vorige blogpost online heb gezet. Mijn excuses!

Inmiddels geef ik al anderhalve week Engelse les aan de vrouwen die wonen op het project waar ik vrijwilligerswerk doe. Ik denk dat het best wel goed gaat ook al heb ik 0 ervaring met lesgeven en zijn er weinig middelen om de lessen leuk te maken. Ik heb slechts een whiteboard tot mijn beschikking en dat is het dan ook. Ik heb de vrouwen vorige week maandag eerst een toets laten maken om hun Engels niveau te peilen. Bij de meeste meiden ontbrak het overigens aan enig niveau. Echter zitten er ook een paar tussen die wel al een woordje Engels spreken. Het leek me dus handig om de groep in tweeën op te splitsen. ‘S ochtends begin ik met de les voor ‘de gevorderden’ waarbij ik ook grammatica behandel en een uur voordat ze gaan lunchen begin ik met de beginners. Zij kunnen zich ook niet meer dan een uur concentreren dus dat werkt wel prima zo. Ik kan het gelukkig met eigenlijk alle vrouwen wel goed vinden en ik denk dat ze het wel leuk vinden dat ik zo ‘jong’ ben. Hun leeftijd ligt namelijk ook tussen de 20 en de 35. Tussen de lessen door maak ik dan ook grapjes me de meiden en vinden ze het hartstikke grappig om mij Spaans te leren zodat ze de ‘lerares’ ook iets kunnen bijbrengen! Om 12 uur gaan de vrouwen lunchen en dan ga ik alvast de lessen van de dag erna voorbereiden. Meestal ben ik rond 13:00 klaar en dan kan ik weer terug naar Heredia.

Ik moet na het vrijwilligerswerk een stukje lopen naar het busstation in het centrum en doe onderweg vaak nog even wat boodschappen. Meestal ben ik rond een uur of 14:30 weer in Heredia. Alajuela ligt qua kilometers hartstikke dichtbij maar de bus gaat via de internationale luchthaven en daar rondom zijn de wegen echt super druk waardoor een busrit gerust een uur kan duren voor +- 15km. Overigens neem ik ‘s ochtends wel vaker de verkeerde bus... ik moet namelijk een zwart met rode bus aanhouden die naar Alajuela gaat. Maar er zijn 2 verschillende zwart/rode bussen naar Alajuela. Op eentje staat: ‘Heredia, San José, Alajuela, por invu, ‘City Mall’ en op de ander staat precies hetzelfde alleen dan zonder ‘City Mall’. Het leuke is dat dit allemaal een voor een op de display voorbij komt terwijl de bus met volle snelheid komt langsgereden... ik heb dus al redelijk wat keren in de bus mét ‘City Mall’ op de display gezeten. Deze bus rijdt niet vlak langs werk, maar naar het grote busstation waar ik ‘s middags ook heen moet wandelen (bussen rijden heen en terug niet dezelfde route! Heel ingewikkeld allemaal, ik weet er alles van haha). Dat is ongeveer 25 minuten lopen en dat is helemaal niet erg. Maar het is wel vervelend als je graag op tijd op je werk wil verschijnen. De afgelopen 2 dagen lijk ik van mijn fouten geleerd te hebben en is het goed gegaan! *klopt af*

Er is overigens ook een nieuwe vrijwilliger op het werk sinds maandag. Zij komt ook uit Nederland en geeft nu Engelse les aan de ‘echte’ beginners die binnenkort een examen moeten afleggen omdat ze aan een studie gaan beginnen. Janke is een stuk(je) ouder dan ik (eind 40) en komt uit Friesland. Ze is gelukkig aardig en de afgelopen 2 dagen zijn we na werk steeds samen teruggegaan naar Heredia want daar woont zij ook bij een gastgezin. Gisteren hebben we na werk zelfs ergens ‘koffie’ gedronken! Ik had een heerlijk sapje van Guanabana. Ik ga al dat heerlijke fruit van hier nog missen!

Verder heb ik afgelopen week veel tijd doorgebracht met mijn tica familie. Zo gingen we onder andere naar de kerk en daarna met zijn allen lunchen in een super leuk tentje! Daar heb ik eindelijk weer eens iets gegeten dat leek op een pizza (een soort pizzabroodje). Heerlijk! Ook heb ik denk ik een stuk of 3 films gekeken met mijn familie. Ze vinden het heel leuk om de huiskamer om te toveren tot ‘bioscoop’ en dan met het hele gezin film te kijken. Zelfs de kinderen (22 en 20) vinden dat gezellig! Een film ‘huren’ kost hier overigens maar 1.000 colones (€1.45) en dan mag je hem gewoon houden. Volgens mij is dat niet helemaal een legale manier, maar je hoort me niet klagen haha. Ze hebben ook echt nieuwe films! Vandaag ging ik ook met mijn mama tica een nieuwe film uitzoeken en kregen we van de verkoper er zelfs nog eentje gratis bij! Zo lief! Verder heb ik vooral veel gekletst met mijn mama tica en mijn hermano tico.

Afgelopen zaterdag ging ik met Carolin (een Duits meisje dat ik in Sámara heb leren kennen) naar Tortuguero. We zouden om 06.00 worden opgehaald bij het nationale theater in San José. We hadden dus een hostel in de buurt van het theater geboekt voor vrijdagavond. Ik heb die nacht echter echt verschrikkelijk geslapen. Ook Carolin heeft nauwelijks een oog dicht gedaan. Het koelt namelijk ‘s nachts behoorlijk af in het binnenland van Costa Rica en San José is dan nog een van de meest koele plekken ook. Tot onze verbazing waren geen dekens maar alleen maar hoeslakens! Ik heb het heel de nacht super koud gehad en daardoor nauwelijks geslapen. Ook kwam er midden in de nacht een groep luidruchtige Amerikanen aan in het hostel en ik kon letterlijk hun gesprekken volgen ook al sliepen zij in een andere kamer (Carolin en ik hadden een kamer voor ons 2). We begonnen dus redelijk moe aan onze trip naar Tortuguero maar dat mocht de pret niet drukken. We begonnen aan de lange rit richting het oosten en tussendoor maakten we een stop voor ontbijt. Uiteraard was dit in Costa Ricaanse stijl een kommetje vruchten en Gallo Pinto (rijst met bonen en ei met plátano). Na het ontbijt moesten we nog een behoorlijk stuk rijden voordat we aankwamen bij de boten. Om Tortuguero te kunnen bereiken, moet je namelijk per boot reizen! Er is geen weg naar toe. In totaal hebben wie die dag een uur of 4 gevaren door de rivieren bij Tortuguero. Dat was echt heel tof! We hebben super veel vogels, aapjes en een schildpad gespot. Verder hebben we nog even door het stadje gewandeld en zijn we naar het strand geweest. Je mag hier niet zwemmen dus we hebben daar niet heel veel tijd doorgebracht. Na een heerlijke lunch bij een van de luxe lodges begonnen we aan de boottocht terug naar het busje. Op de terugweg richting San José stopten we nog even bij een bananenplantage en legde de gids ons uit hoe het er aan toe gaat op een bananenplantage. De ‘Dole’ bananen komen uit Costa Rica! In mijn hoofd was ik stiekem vooral bezig met het idee dat er heel veel spinnen zitten op zo’n bananenplantage dus ik heb niet heel goed opgelet op wat hij zei (maar wel een aantal spinnen gezien). Rond een uur of half 8 waren we weer terug in San José en nam ik vanaf daar de bus terug naar Heredia. De chauffeur was gelukkig zo aardig om me in San José bij het busstation af te zetten, want in San José wil je ‘s avonds dus niet in je eentje rondlopen. Het hoogtepunt van de dag voor mij is dat ik een luiaard heb gezien op ooghoogte op echt een halve meter afstand. Dat was echt geweldig! Voor foto’s van deze trip (en dus ook de luiaard!) en andere foto’s van mijn reis kun je trouwens op mijn Facebook kijken. Daar heb ik de laatste tijd behoorlijk wat foto’s geüpload!

Afgelopen zondag ging ik met María bij een Peruaanse vriendin op bezoek. Ze wilde met een groep vrienden een christelijk ritueel uitvoeren (het is me niet helemaal duidelijk waarom precies) en we hebben samen geluncht en Peruaanse likeur gedronken. Daarna gingen we op bezoek bij een oude Costa Ricaanse dame. Ze is 94 jaar oud! Maar nog elke dat doet ze alles zelf en (ver)maakt ze ook nog steeds kleding. Het was echt super interessant om bij haar thuis te mogen komen. Ze had allemaal oude foto’s van haar familie ophangen en veel oude spulletjes. Zo heb ik ook nog een beetje geleerd over de ‘oude’ Costa Ricaanse cultuur!

Vandaag ben ik met María een ijsje gaan eten bij een ijssalon en mijn god wat was dat lekker! Ik had de smaak ‘Dulce de leche’ gekozen want dat hebben we hier in Nederland niet. María moedigde me aan om er nog chocoladesaus overheen te laten doen voor 200 colones extra (€0.30) en wow! Wat was dat lekker! Ik weet zeker dat ik dat ijsje nog een keer moet eten voordat ik wegga haha! Er zat ook zo veel chocoladesaus op dat ik meteen mijn zin in chocolade heb gestild! Ook kocht ik vandaag een souvenir voor pap. Ik kan natuurlijk niet verklappen wat het is! Maar ik ben er heel tevreden mee (en nee pap, het is geen koffie geworden haha). Overigens heb ik voor mezelf ook 2 souvenirs gekocht: oorbellen van tucans en een Costa Ricaans ‘sleutelbordje’ (ik heb niet heel veel ruimte in mijn backpack). Ook gingen we vandaag naar een winkel waar ze parfums verkopen die lijken op parfums van grote merken. Ik heb (nog) niks gekocht maar wellicht volgt dat nog. Ik heb namelijk geen parfum meegenomen van Nederland op reis.

Voor komende week staan er weer leuke dingen op het programma: We gaan veel films kijken, morgen ga ik pasta pesto koken voor het gezin, we gaan waarschijnlijk nog een keer naar het leuke lunchplekje, sowieso nog een keer naar de ijssalon en van het weekend ga ik met María, Juan Carlos (zoon), Carla (dochter) en Roberto (vriendje van Carla) naar Jacó! Daar gaan we een hele dag chillen op het strand. Ik heb er nu al zin in! Nog even aan mijn tintje werken voordat Emilie al over 9 dagen voor mijn neus staat. De tijd vliegt wanneer het goed gaat!

Pura Vida!


Liefs,

Kyra


Reacties

Reacties

Sanne

Eej Kyra,

Ik heb, zoals je ziet, al je verhalen bijgelezen. Super al die avonturen! En gelukkig is het deze 1,5 week wel goed en leuk verlopen.
Geniet nog van de komende tijd. Want die weken vliegen altijd snel voorbij!

Groetjes Sanne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active